آربیتراژ گیری تحلیل کاربران مقایسه صرافی ها قیمت ارزها اخبار
لایت فارکس

سال ۲۰۲۱ دیفای را به بلوغ می‌رساند

سال 2021 دیفای را به بلوغ می‌رساند

با افزایش چشمگیر توکن های دیفای در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ از خود می‌پرسیم که نیمه بعدی چگونه خواهد بود؟چقدر لازم است برای دیفای تا فراتر از  دارایی ها و جوامع بومی رمزنگاری شده و نابود کردن سرویس های مالی برود؟

نیمه دوم سال ۲۰۲۰ بسیار فراتر از انتظارات ما بود و از آن زمان تا کنون بازار فقط شتاب گرفته است. ارزش کل قفل شده در دیفای در آغاز ژوئن کمتر از یک میلیارد دلار و در پایان سال به ۱۳ میلیارد دلار و حالا به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است،  با راه اندازی توکن Compound’s COMP این امر سریع تر انجام گرفت. ما شاهد موجی از تولید محصول و ورود سریع دارایی ها بودیم. ما شاهد شکل گیری پایه های یک سیستم مالی جدید هستیم که برنامه هایی از قبیل مبادلات خود نگهداری شده، وام، پرداخت ها، مدیریت نمونه کار ها و بیمه امکان پذیر است. اشکال جدیدی از ارزش می‌شوند که نه تنها نوید بازده در یک محیط کم نرخ، بلکه دسترسی به خدمات مالی برای مشاغل و اشخاصی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند.
امروز، دیفای یک زیرمجموعه کوچک از کاربران و دارایی های ارز دیجیتال است و منتقدان دیفای را به غرب وحشی تشبیه می‌کنند. آیا این تغییر خواهد کرد؟ در اینجا چند ایده در مورد آینده را بررسی خواهیم کرد.

منابع جدید نقدینگی در دیفای

اولین مبادلات غیرمتمرکز مملو از نقدینگی بودند. اولین مصرف کنندگان در ثبت سفارش با تاخیر قابل توجهی رو به رو شدند و جفت توکن ها محدود بودند. تولیدکنندگان خودکار بازار و استخر های نقدینگی به یک راه حل گسترده برای معاملات روزانه غیرمتمرکز به سفارش ۲ میلیارد دلار تبدیل شده اند و پروژه های دیفای به دنبال یک راه خلاقانه برای تشویق تامین کنندگان نقدینگی هستند. این ادامه خواهد داشت، ما باور داریم برای وام گیرندگان همچنان نیاز به پایین آوردن الزامات وثیقه و استفاده از اشکال جایگزین وثیقه وجود دارد.
شاید بهترین فرصت جایی در بیرون از دنیای دارایی های ارز دیجیتال قرار دارد. تریلیون ها دلار وثیقه برای گرفتن دارایی های دنیای حقیقی وجود دارد. کاربرای میخواهند در برابر دارایی های موجود خود وام بگیرند و غالباً نمی‌توانند از راه های متعارف به نقدینگی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. ثبت ارزش دارایی های دنیای حقیقی به طور چشمگیری دنیای دیفای را بزرگ تر خواهد کرد.
مسائل مقیاس پذیری در لایه های یک و دو مطرح شده اند
از مقیاس پذیری محدودیت های اتریوم اغلب بعنوان عاملی برای محدود کردن مصرف در دیفای نام برده می‌شود. قیمت بالای کارمزد و قیمت بالای اتر (ETH) می‌توانند معاملات کم ارزش را غیرقابل اجرا کنند. این امر جذابیت بازار توکن های غیرقابل نفوذ و سایر خدمات متمرکز بر خرده فروشی را محدود می‌کند. در همین حال معاملات حرفه ای با فرکانس بالا به دلیل محدود بودن توان معاملات درون زنجیره ای به راه حلی دو لایه نیاز دارد.
محتمل است که با سه راه حل احتمالی این مشکل را در سال ۲۰۲۱ حل شده ببینیم:
۱- عرضه موفقیت آمیز اتریوم ۲.۰
۲- ضرورت راه حل غالب برای مقیاس پذیری لایه دو برای اتریوم
۳- پذیرش همکاری گسترده بین زنجیره ای
این سه پدیده نیاز نیست که از یکدیگر جدا باشند و در مجموع این خوش بینی را به ما می‌دهند که در سال ۲۰۲۱ پیشرفت قابل توجهی را در مقیاس پذیری دیفای مشاهده خواهیم نمود.

تقاضای همگرایی بین سیفای و دیفای

ما در حال مشاهده این هستیم که سرمایه گذاران موسسه های ارز دیجیتال به دنبال بازده بیشتر از طریق پول های ثابت هستند. بسیاری از این سرمایه گذاران در ابتدا از مبادلات متمرکز استفاده می‌کنند اما تعداد انگشت شماری از محصولات مبتنی بر خود نگهداری استفاده می‌کنند. با توجه به جذابیت این سرویس ها، احتمالا نظارت بر روی دیفای افزایش می‌یابد.
در همین حال تنظیم کنندگان در سراسر جهان قوانین سختگیرانه تری را برای ارائه دهندگان خدمات حساب مجازی مثلا مبادلات رمزنگاری متمرکز وضع کرده اند.
سوالات ایدئولوژیک و عملی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. آیا KYC اصلا با دیفای سازگار نیست؟ در آینده کدام چارچوب های نظارتی بر روی دیفای اعمال می‌شوند. طیفی از محصولات غیر متمرکز که توسط کاربران ناشناس خارج از حوزه رازداری بانکی ساخته و استفاده می‌شوند.

برای بسیاری از کاربرای ورود به دیفای بسیار راحت است اما برای راه اندازی کیف پول MetaMask، خرید توکن های ERC-20 و وام گرفتن نیازمند مهارت است. در همین حال، بسیاری از محصولات متمرکز به لطف رابط های بصری شبیه به محصولات بانکداری دیجیتال رشد کرده اند. اکنون ما شاهد این هستیم که این روند در دیفای هم اجرا می‌شود، جایی که با توجه به کمبود KYC در نهایت میتوان از یک تجربه سریعتر و تمیزتر لذت برد.
علاوه بر این، سایر برنامه های مبتنی بر اتریوم مانند بازار های NFT به نوآوری در کالا های قابل جمع آوری و دارایی های دیجیتال ادامه می‌دهند. انتظار داریم در سال ۲۰۲۱ ظهور گسترده تری از برنامه های مبتنی بر اتریوم را مشاهده کنیم.

با ورود سرمایه بیشتر بهره برداری هم بیشتر می‌شود

با توجه به افزایش میزان سرمایه در خظر، تعجب آور ننیست که ما شاهد افزایش بهره وری هستیم. در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار در هک و به ویژه حملات به وام ها از دست رفته است و این روند احتمالا ادامه خواهد داشت.
این عامل مهمی خواهد بود و افزایش تقاضا را برای حسابرسی و بیمه قرارداد ها که هردو تا به امروز سرمایه گذاری محدود داشته اند را به همراه خواهد آورد.
ظهور ارز های دیجیتال در دهه گذشته طرز فکر ما درباره ذخایر ارزشمند را دگرگون کرده است. طلوع دیفای در سال ۲۰۲۰ طرز فکر ما درباره آینده خدمات مالی را تغییر داده و نوآوری در فضایی که که بسیار کند تغییر می‌کند را به ارمغان آورده است. انتظار می‌رود شاهد افزایش گسترده مقیاس و حرفه ای گری در دیفای باشیم.
منبع: cointelegraph.com


گزیده اخبار

 

دبیر خبری
دبیر خبری
بنده تجربه ۲ سال فعالیت در بازار رو به رشد ارز های دیجیتال را داشته و در دانشگاه فرهنگیان رشته آموزش زبان انگلیسی تحصیل میکنم و به ورزش فوتبال علاقه‌مند هستم و تمایل به یادگیری بیشتر نسبت به ارز های دیجیتال دارم آرزومند پیشرفت روز افزون این صنعت در میهن عزیزمان هستم و باور دارم صنعت ارز های دیجیتال روز به روز مورد استفاده بیشتر واقع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات منتشر شده